Skup się na Postępie, nie na Perfekcji!
Zastanówmy się szczerze: Ile razy zostawiliście zadanie na ostatnią chwilę, bo nie wiedzieliście, jak zrobić je idealnie?
Ile razy czuliście, że jeśli nie będziecie perfekcyjni, to w ogóle nie warto zaczynać?
Zostawmy perfekcję, zmierzmy się z postępem!
Wszyscy chcemy mieć super oceny i wiedzę w małym palcu. Problem zaczyna się, gdy to pragnienie zmienia się w perfekcjonizm dezadaptacyjny – taki, który zamiast motywować, paraliżuje.
Perfekcjonista myśli: "Jeśli nie dostanę 5, to znaczy, że jestem beznadziejny/a." Albo: "Nie zacznę pisać tego eseju, dopóki nie będę miał/a w głowie idealnego pierwszego zdania." Rezultat? Prokrastynacja i ogromny stres.
Zamiast działać, spędzamy czas na martwieniu się o to, czy efekt końcowy będzie wystarczająco dobry.
Jak mówi psychologia, klucz leży w zmianie nastawienia (ang. mindset).
1] Dwa Nastawienia: Rosnące vs. Ustalone
Carol Dweck, psycholog z Uniwersytetu Stanforda, opisała dwie kluczowe postawy, które wpływają na naszą motywację:
Nastawienie Ustalone (Fixed Mindset)
Nie umiem matematyki.
Porównuję się do innych.
Porażka to dowód na brak talentu.
Unika wyzwań.
Nastawienie na Rozwój (Growth Mindset)
Jeszcze nie umiem matematyki, ale się nauczę.
Porównuje się tylko do własnego, wczorajszego Ja.
Porażka to informacja i okazja do nauki.
Kocha wyzwania – bo dzięki nim rośnie.
Nastawienie na Rozwój to nic innego, jak skupienie się na Postępie. Kiedy działasz w trybie postępu, liczy się to, co umiałeś/aś dziś, a co umiałeś/aś wczoraj (Dweck, 2017).
Małe kroki i ciągłe doskonalenie są ważniejsze niż osiągnięcie nierealistycznej "piątki z plusem" przy pierwszym podejściu.
Jak Wprowadzić Postęp do Codziennej Nauki?
2] Mierz Czas, Nie Wynik (Moc Zaczynania) ⏱️
Zamiast myśleć: "Muszę dziś skończyć ten dział."
Pomyśl: "Będę pracować nad tym działem solidne 45 minut."
Chodzi o to, żeby zacząć i utrzymać ciągłość. Już samo wytrwanie w planie, mimo trudności, jest postępem i buduje poczucie skuteczności (Sekuła, 2016).
3] Wizualizuj Proces ✨
Nie wyobrażaj sobie tylko chwili otrzymania dyplomu. Wizualizuj proces pisania, rozwiązywania trudnych zadań, spokojnego szukania informacji. Jak już pisaliśmy, wizualizacja to mentalna próba generalna, która pozwala Ci ćwiczyć opanowanie i konkretne działania, a nie tylko marzyć o wyniku.
To jest postęp mentalny
4] "Dobra robota" ✅ Psycholodzy podkreślają, że aby uniknąć paraliżu, często wystarczy wykonać zadanie wystarczająco dobrze, czyli na poziomie, który pozwala iść dalej (Kozłowski, 2018).
Zacznij od szkicu, od brudnopisu, od czegoś niedoskonałego. To i tak jest o 100% lepsze, niż gdybyś w ogóle nie zaczął/zaczęła.
Pamiętajcie, motywacja to nie wena, którą się ma. To raczej coś, co trzeba trenować i rozwijać (Strelau, 2019).
Nie szukajcie magicznego "chcę się uczyć", tylko zacznijcie działać i cieszcie się z każdego, nawet najmniejszego postępu. To jedyna trwała droga do sukcesu.
Bibliografia:
Dweck, C. (2017). Nowa psychologia sukcesu. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Kozłowski, P. (2018). Zarządzanie czasem i motywacja do nauki. Warszawa: Wydawnictwo SBM.
Sekuła, B. (2016). Psychologia w szkole: motywacja uczniów w ujęciu teorii autodeterminacji. Kraków: Impuls.
Strelau, J. (2019). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom II: Psychologia ogólna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ile razy czuliście, że jeśli nie będziecie perfekcyjni, to w ogóle nie warto zaczynać?
Zostawmy perfekcję, zmierzmy się z postępem!
Wszyscy chcemy mieć super oceny i wiedzę w małym palcu. Problem zaczyna się, gdy to pragnienie zmienia się w perfekcjonizm dezadaptacyjny – taki, który zamiast motywować, paraliżuje.
Perfekcjonista myśli: "Jeśli nie dostanę 5, to znaczy, że jestem beznadziejny/a." Albo: "Nie zacznę pisać tego eseju, dopóki nie będę miał/a w głowie idealnego pierwszego zdania." Rezultat? Prokrastynacja i ogromny stres.
Zamiast działać, spędzamy czas na martwieniu się o to, czy efekt końcowy będzie wystarczająco dobry.
Jak mówi psychologia, klucz leży w zmianie nastawienia (ang. mindset).
1] Dwa Nastawienia: Rosnące vs. Ustalone
Carol Dweck, psycholog z Uniwersytetu Stanforda, opisała dwie kluczowe postawy, które wpływają na naszą motywację:
Nastawienie Ustalone (Fixed Mindset)
Nie umiem matematyki.
Porównuję się do innych.
Porażka to dowód na brak talentu.
Unika wyzwań.
Nastawienie na Rozwój (Growth Mindset)
Jeszcze nie umiem matematyki, ale się nauczę.
Porównuje się tylko do własnego, wczorajszego Ja.
Porażka to informacja i okazja do nauki.
Kocha wyzwania – bo dzięki nim rośnie.
Nastawienie na Rozwój to nic innego, jak skupienie się na Postępie. Kiedy działasz w trybie postępu, liczy się to, co umiałeś/aś dziś, a co umiałeś/aś wczoraj (Dweck, 2017).
Małe kroki i ciągłe doskonalenie są ważniejsze niż osiągnięcie nierealistycznej "piątki z plusem" przy pierwszym podejściu.
Jak Wprowadzić Postęp do Codziennej Nauki?
2] Mierz Czas, Nie Wynik (Moc Zaczynania) ⏱️
Zamiast myśleć: "Muszę dziś skończyć ten dział."
Pomyśl: "Będę pracować nad tym działem solidne 45 minut."
Chodzi o to, żeby zacząć i utrzymać ciągłość. Już samo wytrwanie w planie, mimo trudności, jest postępem i buduje poczucie skuteczności (Sekuła, 2016).
3] Wizualizuj Proces ✨
Nie wyobrażaj sobie tylko chwili otrzymania dyplomu. Wizualizuj proces pisania, rozwiązywania trudnych zadań, spokojnego szukania informacji. Jak już pisaliśmy, wizualizacja to mentalna próba generalna, która pozwala Ci ćwiczyć opanowanie i konkretne działania, a nie tylko marzyć o wyniku.
To jest postęp mentalny
4] "Dobra robota" ✅ Psycholodzy podkreślają, że aby uniknąć paraliżu, często wystarczy wykonać zadanie wystarczająco dobrze, czyli na poziomie, który pozwala iść dalej (Kozłowski, 2018).
Zacznij od szkicu, od brudnopisu, od czegoś niedoskonałego. To i tak jest o 100% lepsze, niż gdybyś w ogóle nie zaczął/zaczęła.
Pamiętajcie, motywacja to nie wena, którą się ma. To raczej coś, co trzeba trenować i rozwijać (Strelau, 2019).
Nie szukajcie magicznego "chcę się uczyć", tylko zacznijcie działać i cieszcie się z każdego, nawet najmniejszego postępu. To jedyna trwała droga do sukcesu.
Bibliografia:
Dweck, C. (2017). Nowa psychologia sukcesu. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Kozłowski, P. (2018). Zarządzanie czasem i motywacja do nauki. Warszawa: Wydawnictwo SBM.
Sekuła, B. (2016). Psychologia w szkole: motywacja uczniów w ujęciu teorii autodeterminacji. Kraków: Impuls.
Strelau, J. (2019). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom II: Psychologia ogólna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.